News: Risikoen for børneeksem kan relateres til kvindens kost sidst i graviditeten
En kost rig på margarine, vegetabilske olier og citrusfrugter i de
sidste 4 uger af graviditeten er forbundet med eksem hos børn i op til
2 års-alderen. Det viser nyt studie, publiceret i the American Journal
of Clinical Nutrition.
Forskerne analyserede data fra 2641 2-årige børn, der alle indgik
i et tysk, prospektivt fødselskohorte studie (LISA). Et spørgeskema om
moderens kostvaner blev uddelt i de sidste 4 uger af graviditeten.
Forskerne fandt, at et højt indtag af magarine og vegetabilske olier
var associeret med eksem hos de 2-årige børn. I modsætning hertil,
havde et højt indtag af fisk en beskyttende effekt mod udviklingen af
eksem.
Et højt indtag af selleri og citrusfrugter var associeret med en øget
risiko for sensibilisering over for fødevareallergener. Citrusfrugter,
vegetabilsk friturestegeolie og rå, søde peberfrugter var endvidere
associeret med sensibilisering over for luftvejsallergener.
Hverken Sundhedsstyrelsen eller Astma-Allergi forbundet har pt. særlige
anbefalinger til gravides kost i forbindelse med børneeksem.
Læs mere om atopisk eksem her
Kilde: Sausenthaler, S., Koletzko, S. Schaaf, B. et al. Maternal diet
during pregnancy in relation to eczema and allergic sensitization in
the offspring at 2 y of age. 2007. Am J Clin Nutr; 85: 530-537.
|